دکتر ابروفراخ مدیر کل صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار صنعت چاپ  گفت: اکنون در عصر هوشمندی هستیم و باید ابتدا حواسمان باشد که بیشترین تاب‌آوری را در صنایع داشته باشیم. اینکه از عصر صنعت خارج و از عصر دیجیتال رد شدیم و اکنون داخل یک عصری هستیم که هوشمندی و هوشیاری الزام است در این عصر ابتدا باید حواسمان باشد نه تنها صنایع آرایشی بهداشتی بلکه همه صنایع کشور باید ابتدا تاب‌آور باشند. ما در عصری هستیم که ربات‌ها برای ما تصمیم خواهند گرفت.

گسترش صادرات؛ درگروی تولید محصولات باکیفیت داخلی است

در صنعت آرایشی بهداشتی جهش به سمت تولید بدون کارخانه صورت گرفته زیرا معتقدیم هرچه صنایع بتوانند دانش و ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند قطعا در صنعت موفق‌تر خواهد بود. به صنعت آرایشی بهداشتی و اتفاقات جدیدی که در این صنعت رخ داده بسیار امیدواریم. یک اتفاق مثبت دیگر حضور چهره‌های جوان صنعت در کنار صنعتگران قدیمی است. این موضوع بدین معنی است که ما به آن درجه پختگی رسیده‌ایم که باید کنار یکدیگر یک زنجیره تشکیل دهیم و علیرغم تمام پختگی‌ها پذیرفته‌ایم که تشکیل یک زنجیره برای این صنعت ضروری است. حدود ۷ هزار بخش صنعتی در حوزه ما وجود دارد که بخشی از آن مرتبط با حوزه آرایشی بهداشتی است و بخشی دیگر نیز که با این بخش تلفیق می‌شود در حوزه بسته‌بندی قرار دارد و نمی‌توان این زنجیره را در کنار یکدیگر ندید. صنعت بسته‌بندی در کشور ارزش افزوده‌ای ایجاد کرده که روی صنایع دارویی و غذایی نیز اثرگذار است.

مدیر کل صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار صنعت چاپ ادامه داد: ما فقط در بند ورود ماده اولیه به کشور نیستیم که در هرصورت و به هر‌نحوی ماده اولیه تولید برای ما مهیا می‌شود. در چندسال گذشته در تامین ماده اولیه گره‌ای ایجاد شده که امیدواریم به زودی و به بهترین شکل این مشکل را رفع کنیم. اکنون موضوع مهم این است که ما لاجرم باید به سمت صادرات برویم و بدون آن نمی‌توانیم داخل مرزهای خودمان حرفی برای گفتن داشته باشیم. نمی‌تونیم انتظار داشته باشیم هرچه را که تولید می‌کنیم باید مصرف‌کننده داخل داشته باشد. اگر اکنون صنعت برنامه‌ای برای آینده نداشته باشد قطعا به زودی دچار مشکلاتی خواهند شد که عدم رفع آنها می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. اگر این صنعت بخواهد موفق باشد باید تکنولوژی دانش و بینش خود را بیش از آنکه روی سرمایه‌بری و تاسیس کارخانه جدید بگذارد باید بر صادرات متمرکز شود. باید در کسب اطلاعاتی مانند اینکه عطرهای ما در کدام کارخانه فرانسه ساخته می‌شود و یا لوازم آرایشی در کشورهای دیگر در چه سطح و زمین و مساحتی و ابعادی ساخته می‌شود، توجه کنند.

همبستگی در صنعت عامل اصلی حفظ و بقا در بازارهای موجود

دکتر ابروفراخ بیان کرد: علیرغم تمام مشکلات و دغدغه‌هایی که در کشور داشتیم کارهای بسیار مناسبی صورت گرفته و این کشور مردمی دارد که بیش از همه به این کشور علاقمندند. مردم ما به سبب تکانه‌های متفاوتی که تجربه کرده‌اند از سطح تاب‌آوری بیشتری نسبت به مردم دیگر کشورها برخوردارند. این موضوع می‌تواند در تاب‌آوری اقتصادی به ما کمک کند که تولیدکنندگانی داشته باشیم که در تولیدات جدید اقتصادی ریسک‌های جدیدتری را انجام دهند که این موضوع به صنایع کمک می‌کند. بنابراین باید با تمام نقاط قوتی که می‌توانیم به کار گیریم، برند ایرانی را در قالب تولید محصولات باکیفیت‌تر ارتقا دهیم. اگر بخش اعظمی از بازارهای تجاری خود را از دست دهیم به این دلیل است که هوشمندانه وارد صنایع وارد نشدیم و عدم همبستگی در صنعت موجب می‌شود تا نتوانیم بازارهایی را که به دست می‌آوریم به صورت مستمر نگه داریم. در صنعت آرایشی بهداشتی باید خود را بیشتر به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم و اتفاقات بیشتری را رقم بزنیم. به این منظور و برای ارتقای تمام صنایع، ما برنامه راهبردی را در افق بلندمدت پیش‌بینی کردیم و اکنون آگاهیم که چه برنامه‌هایی قرار است در این حوزه رخ دهد. در این سند راهبردی برای بسیاری از صنایع که تولید داخلی ندارند نیز برنامه‌های کاربردی داریم و می‌خواهیم در حوزه‎‌هایی ورود کنیم که ارزش صادراتی و ارزش کالایی مناسب برای صنایع ما ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X