آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران یکی از بخش‌های اصلی این انجمن در بررسی کیفی محصولات حوزه شوینده، بهداشتی و آرایشی کشور است. این آزمایشگاه از دو بخش آزمایشگاه میکروبی و آزمایشگاه شیمی تشکیل شده است. آزمایشگاه شیمی، با استفاده از نیروی انسانی متخصص و کارآمد و به‌کارگیری تجهیزات روز دنیا نسبت به آنالیز مواد اولیه و محصولات نهایی بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی اقدام می‌کند. این آزمایشگاه در راستای رسالت‌های خود در حوزه کنترل کیفیت محصولات حوزه شوینده، آرایشی و بهداشتی، به آزمایشاتی از قبیل تعیین خلوص کلیه مواد اولیه آرایشی و بهداشتی، تست‌های کروماتوگرافی شامل اندازه‌گیری اسیدهای چرب و اسانس با استفاده از دستگاه GC و اندازه‌گیری ایزوتیازولین‌ها، پارابن‌ها، فنوکسی اتانول و درصد مواد موثره ضدآفتاب با استفاده از دستگاه HPL، تعیین خصوصیات فیزیکی و شیمیایی اعم از نقطه ذوب، نقطه اشتعال، میزان رطوبت، ویسکوزیته، دانسیته، میزان فلوراید و pH، تعیین میزان فلزات سنگین (سرب، آرسنیک، جیوه، آهن، کادمیوم) با استفاده از دستگاه جذب اتمی، تست مطابقت محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی با استاندارد ملی ایران پرداخته و اقدام به برگزاری دوره‌های کارآموزی در جهت ارتقای سطح دانش تخصصی برای مسئولین کنترل کیفیت می‌پردازد.

آزمایشگاه میکروبی انجمن نیز، آزمایشگاه میکروبیولوژی پیشتاز در انجام تست‌های کنترل کیفی میکروبی کلیه محصولات شوینده، آرایشی، بهداشتی و سلولزی است که نقش موثری در ارتقای کیفیت محصولات یادشده دارد و با بهره‌گیری از امکانات پیشرفته و نیروی متخصص باتجربه، گامی در جهت توسعه تحقیقات در این زمینه برداشته است.

آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به اقداماتی از جمله شمارش کلی باکتری‌های مزوفیل هوازی، جستجوی اشرشیاکلی، جستجو استافیلوکوکوس، شمارش اورئوس کواگولاز مثبت، شمارش کپک و مخمر، جستجوی سودوموناس آئروژینوزا، جستجوی کاندیدا آلبی کنس، تست‌ نگهدارنده‌ها مشغول است که در خلال فعالیت‌های آزمایشگاهی دوره‌های کارآموزی تخصصی نیز برای مسئولان کنترل کیفی برگزار می‌کند.

یک دستاورد ستودنی

هر دو بخش‌ آزمایشگاه انجمن طی سالیان متمادی فعالیت و آزمایشات علمی خود، گام ارزشمند و مهمی برای ارتقای صنعت شوینده، بهداشتی آرایشی برداشته‌ است که از نتایج مهم آن می‌توان به قرار گرفتن در فهرست آزمایشگاه‌های همکار سازمان ملی استاندارد ایران اشاره کرد. اما آزمایشگاه همکار چیست و چرا تشکیل شده است؟

همزمان با اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی و با هدف توسعه و ترویج استاندارد در کشور، برخی فعالیت‌های قابل انتقال ادارات استاندارد به بخش خصوصی برون‌سپاری شد که فعالیت آزمایشگاه‌های همکار از جمله اقدامات مهم در این زمینه بود. این واگذاری به این دلیل رخ داد که همزمان با اعلام نتایج آزمون توسط آزمایشگاه‌های همکار ادارات استاندارد استان‌ها، تصمیم‌گیری در مورد صدور، ابطال، تمدید نشان استاندارد محصولات صورت می‌گیرد. بدین منظور ضوابطی جهت انتخاب آزمایشگاه‌های همکار ایجاد شد که متقاضیان باید آنها را رعایت و فرم درخواست همکاری با سازمان استاندارد را تکمیل کنند. پذیرش درخواست متقاضیان، منوط به ارزیابی آزمایشگاه متقاضی براساس آخرین راهنمای منتشر‌شده از مرکز ملی تایید صلاحیت و اثبات صلاحیت فنی و مدیریتی آزمایشگاه متقاضی است. پذیرش آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به‌عنوان آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد، اقدامی مهم و اثرگذار برای ارتقا و اعتلای نام و برند این انجمن به شمار می‌آید.

دریافت گواهینامه ایزو 17025

در مسیر ارتقای آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، چندی پیش گواهینامه اعتبارسنجی ایزو 17025 طی مراسمی به‌طور رسمی به آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران ابلاغ شد که این مهم‌ نیز ازجمله دستاوردهای این آزمایشگاه به شمار می‌‌آید.

در این مراسم دکتر عارفه کمپانی، رئیس آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران دریافت این گواهینامه را دستاورد بسیار مطلوبی برای آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران خواند و در این باره افزود: «البته اقدام برای دستیابی به آن از سال‌های قبل آغاز شده بود اما عواملی مانند همه‌گیری ویروس کرونا روند دریافت گواهینامه اعتبارسنجی ایزو 17025 را به تاخیر انداخت. هدف‌گذاری آزمایشگاه انجمن بر اساس کیفیت محصولات و سلامت مصرف‌کنندگان است و به همین دلیل اخذ گواهینامه 17025 گامی بلند در راستای انجام وظایف آزمایشگاه محسوب می‌شود. سابقه تاسیس و فعالیت آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران به سال 1378 بازمی‌گردد و برای اولین بار در اوایل دهه 80 گواهینامه17025  توسط آزمایشگاه دریافت شده است که از این حیث جزو اولین آزمایشگاه‌های دریافت‌کننده گواهینامه 17025 محسوب می‌شود که سال‌های بعد به‌دلایل متعدد اعتبار این گواهینامه برای آزمایشگاه تمدید نشد.»

به‌گفته رئیس آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اخذ گواهینامه 17025 حاصل تلاش جمعی اعضای انجمن در این سال‌ها است و همه تلاش آزمایشگاه این است که اعتماد مخاطبان و اعتبار آزمایشگاه حفظ شود.

موفقیت‌های آزمایشگاه انجمن در سال جاری

سوددهی آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، خبر خوشی بود که در مجمع عمومی عادی سالیانه (نوبت دوم) این انجمن به اعضای این تشکل صنفی اعلام شد. سوددهی آزمایشگاه انجمن از جمله دستاوردهایی است که با همت متخصصان و مسئولان فنی برای افزودن تعدد و تنوع آزمون‌های انجام‌شده محقق شده که درنهایت نتیجه‌‌دهی اقدامات این مرکز تخصصی را به همراه آورده است.

در حاشیه مجمع عمومی عادی سالیانه (نوبت دوم) دکتر عارفه کمپانی، مدیر آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، درباره علل متعدد سوددهی آزمایشگاه در سال جاری گفت: «در چندسال اخیر تعدادی از آزمون‌های نوین را به فعالیت‌های آزمایشگاه افزوده‌ایم که اثرات مثبت آن بر سوددهی بیشتر در سال 1402 موثر بود. همچنین با مدیریت مخارج و هزینه‌های آزمایشگاه توانستیم تا حد قابل‌توجهی منایع مالی را بهینه کنیم که این امر نیز در سوددهی آزمایشگاه تاثیر ‌بسزایی داشته است.»

البته در این مسیر از نقش مشتری‌مداری در سوددهی آزمایشگاه در سال 1402 نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. اهمیت این موضوع را مدیر آزمایشگاه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی نیز متذکر می‌شود و در این رابطه معتقد است: «در آزمایشگاه با هدف جذب شرکت‌های متقاضی بیشتر، در جلب رضایت مشتریان به‌خوبی عمل شده و با کوتاه‌ترین زمان پاسخگویی توانستیم متقاضیان و مشتریان بیشتری جذب کنیم. ضمن اینکه یکی دیگر از عوامل سوددهی استاندارد نیز قوانین سهل‌تر سازمان استاندارد است. سازمان ملی استاندارد ایران در چندسال اخیر برای تعیین قیمت آزمون‌ها عملکرد مطلوب‌تری داشته و اجازه داده قیمت‌گذاری‌ها سالانه و مطابق تورم انجام شود. این مقوله در سودآوری معقول آزمایشگاه مهم تلقی می‌شود.»

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X