ضدعفونی‌کننده‌ها و شوینده‌های بیمارستانی نه تنها در ضدعفونی سطوح و تجهیزات بیمارستانی نقش ایفا کنند بلکه در مبارزه با بیماری‌های نوظهور نیز کاربرد دارند. یکی از عوامل مهمی که در ضدعفونی‌کننده‌های بیمارستانی اهمیت بسیاری دارد، سهولت در استفاده است. ضدعفونی‌کننده‌های بیمارستانی باید دارای ویژگی‌های متعددی باشند تا مقرون‌به‌صرفه باشند و استانداردهای لازم برای پاک‌کنندگی را نیز دارا باشد. بنابراین ویژگی‌هایی مانند سرعت در عمل، دارا بودن طیف وسیع و مدت زمان لازم برای خیس ماندن و همچنین استفاده آسان و ایمن از آنها از جمله موارد مهم در انتخاب ضدعفونی‌کننده‌های بیمارستانی است. در این شماره از فصلنامه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با مهندس مهرداد رستم‌خانی، مدیرعامل شرکت آیریا برنا یکی از تولیدکنندگان ضدعفونی‌کننده و شوینده‌های بیمارستانی گفت‌وگو کردیم که در ادامه آن را می‌خوانید؛

صادرات را در کانون توجه قرار دادیم

مهندس مهرداد رستم‌خانی، مدیرعامل شرکت آیریا برنا در توضیح محصولات خود گفت: شرکت ما تولیدکننده مواد ضدعفونی‌کننده بیمارستانی و محصولات شوینده‌ای که در مصارف صنعتی و عمومی کاربرد دارند، است. برند شوینده یوکیلین و برند محصولات ضدعفونی‌کننده ما دکتر برنا نام دارد. اکنون در تمام زمینه محصولات بیمارستانی کاملا فعال هستیم و همچنین در برخی از فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها نیز فروش فعال در سطح شهر تهران و استان‌ها داریم.

مهندس رستم‌خانی هدف اصلی را صادرات دانست و اظهار کرد: اکنون حدود دوسال و ۶ ماه است که محصولاتمان وارد بازار شده، البته در ابتدا تمام دسته محصولات ما کامل نبوده و حدود ۹ ماه است که تمام انواع محصولات ضدعفونی‌کننده تکمیل شده است. اما در همین مدت کوتاه نیز چندین محموله به عراق و افغانستان صادر کردیم و با روسیه نیز مذاکره انجام داده‌ایم. همچنین  محموله‌ای را به اتریش نیز ارسال کردیم.

وی صادرات متعدد در مدت زمان کوتاه عرضه این محصولات را نوعی افتخار دانست و بیان کرد: محصولات ما در زمینه ضدعفونی‌کننده‌های بیمارستانی یک تولیدکننده دانش‌بنیان است و محصولات نانوامولوسیون تولید می‌کنیم که با نانو نقره متفاوت است. کارخانه تولید محصولات، یک کارخانه فوق مدرن در کشور به حساب می‌آید و در زمینه ضدعفونی‌کننده‌های بیمارستانی و شوینده‌هایی که در کلین‌روم تولید می‌شود، آمادگی همکاری با تولید‌کنندگان خارجی در ایران را نیز داریم.

در تولید مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده‌های بیمارستانی خودکفا شدیم

مهندس رستم‌خانی ادامه داد: خط تولیدهای ضدعفونی‌کننده‌ها و شوینده‌ها کاملا مجزا و ایزوله است؛ یعنی در همان خطی که ضدعفونی‌کننده بیمارستانی تولید می‌شود شوینده‌ها را تولید نمی‌کنیم و در‌واقع دو کارخانه در یک کارخانه دایر است. محصولات ضدعفونی‌کننده بیمارستانی به صورت تخصصی برای اتاق‌های جراحی، آندوسکوپی‌ها، سطوح بیمارستانی و دستان جراحان پوست بیماران قبل از عمل استفاده می‌شود. با وجود اینکه تولید این محصولات در داخل صورت می‌گرفت؛ اما تا ۴ سال پیش آنها را از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم. امروزه با انتقال دانش علمی و تکنولوژی از اروپا توانستیم این مواد را در داخل کشور تولید کنیم. پیش از این نیز با کمپانی‌هایی در کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان مذاکره کردیم و حتی قرار بود همان محصولات را در ایران تولید کنیم؛ به طوری که تولید از سوی ما و مبادله و معامله از سوی شرکت‌های اصلی باشد تا بتوانیم بازارهای منطقه‌ای به خصوص CIS و چند کشور حاشیه خلیج فارس را تامین کنیم. این موضوع به علت برخی از مسائل مانند برجام  متوقف شد.

وی در پایان با اشاره به وجود دانش فنی تولید این محصولات در کشور بیان کرد: ما مدتی در حدود ۲۵ سال واردکننده بودیم و ارتباط بسیار خوبی با شرکت‌های اروپایی داریم و این صنعت را در چهار گوشه دنیا دیده‌ایم. به همین‌دلیل شرکت ما توانسته در کوتاهترین زمان ممکن، از اواخر سال ۱۳۹۸ و ابتدای بیماری کرونا فعالیت خود را آغاز کند. از اوایل سال  ۱۳۹۹ نیز با یک قدرت مضاعف تولید محصولات را ادامه دادیم و در طی این چندسال چندین دسته محصول تولید کردیم که ۲۴ دسته از آنها در حوزه محصولات ضد‌عفونی کننده و بقیه در زمینه مواد صنعت شوینده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X