پروتئین‌های هیدرولیز‌شده (PHs) از یک دسته محرک‌های زیستی گیاهی تشکیل می‌شوند و به کمک پروتئین‌های آسیب‌‌دیده پوست و مو می‌آیند. این دسته از مواد به‌عنوان مخلوطی از پلی‌پپتیدها، الیگوپپتیدها و اسیدهای آمینه که از منابع پروتئینی با استفاده از هیدرولیز جزئی تولید می‌شوند، به وجود آمده‌اند. این پروتئین‌ها از محصولات متفاوتی از جمله ابریشم، جوانه گندم، سویا، کراتین و غیره، استخراج و هیدرولیز می‌‌شوند و هرکدام کاربردهای متنوعی در پوست و مو دارند.

پروتئین‌های هیدرولیز‌شده یکی از مواد موثر در حفظ سلامت پوست و مو به‌شمار می‌روند‌ که از منابع طبیعی مشابه به ساختارهای پروتئینی انسانی استخراج شده و به مولکول‌های کوچک پپتیدی قابل‌جذب، تبدیل می‌شوند. این فرآورده در ساخت انواع محصولات مراقبت از پوست و مو و همچنین شوینده‌ها به کار می‌روند که با پروتئین‌رسانی منجر به شادابی، طراوت و جوانسازی پوست و مو خواهند شد.

درباره تولید فرآورده‌های پروتئین هیدرولیز‌شده و چالش‌های استفاده از این مواد در محصولات بهداشتی آرایشی کشور با دکتر فاطمه نعمت‌پور، مدیرعامل شرکت رادین زیست فناور گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

ضعف اصلی در بازاریابی و فروش پروتئین‌های هیدرولیزه‌شده است

دکتر نعمت‌پوردرباره چالش‌های تولید پروتئین‌های هیدرولیزه‌شده در ایران اظهار کرد: اکنون خط‌ تولید این محصول با ظرفیت متوسطی تکمیل شده و می‌تواند حدود ۴۰ درصد نیاز کشور را تامین کند. محصولات پروتئینی استفاده‌ شده در سال‌های اخیر وارداتی بوده‌اند اما اکنون نمونه‌های داخلی با‌کیفیت آن در بازار وجود دارد و استفاده می‌شود. شرکت ما به عنوان اولین تولیدکننده این پروتئین‌ها مجوز سازمان غذا و دارو را دریافت کرده‌ و توانسته با‌کیفیت مشابه و قیمت پایین‌تر از محصولات وارداتی، فرآورده‌های پروتئین هیدرولیزشده را در داخل تولید کند.

با توجه به این موضوع، مهم‌ترین چالش در این حوزه، فروش و بازاریابی است. برندهای خارجی تولید‌کننده این فرآورده سال‌هاست که با برندهای آرایشی و بهداشتی محبوب دنیا کار می‌کنند. تغییر و جایگزینی پروتئین‌های خارجی با نمونه ایرانی و تولید داخل آن دشوار است.

از سوی دیگر محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت در بازار این‌گونه پروتئین‌ها وجود دارد که ماده موثره‌ای در آنها به کار نرفته است. متاسفانه این محصولات بازار خود را دارند و استفاده از این محصولات بی کیفیت در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی، میزان ناخالصی آنها را افزایش داده و اثربخشی‌شان را کاهش می‌دهد.

 

تقویت روابط با شرکت‌های مصرف‌کننده؛ عامل اصلی برای بهبود فروش

مدیرعامل شرکت رادین زیست فناور درباره راهکار حل مشکل بازاریابی و فروش بیان کرد: با توجه به اینکه بازار محصولات پروتئین های هیدرولیز ‌شده  B2B است، اگر شرایطی مهیا شود که بتوانیم با کارخانه‌ها از طریق B2B ارتباط برقرار کنیم، چالش بازاریابی این محصولات رفع می‌شود. در این باره اگر بتوانیم از بازوهای ارتباطی مانند انجمن‌ها و نمایشگاه‌ها برای معرفی و حتی آموزش آنها استفاده کنیم، گام مثبتی در جهت فروش برداشته‌ خواهد شد.

دکتر نعمت‌پور در پایان گفت: هنوز بسیاری از شرکت‌ها با سطوح و انواع متفاوت این پروتئین‌ها ناآشنا هستند و به همین دلیل آموزش، آشنایی، معرفی و همچنین لینک‌سازی‌ها می‌تواند نقش مهمی در معرفی  پروتئین‌های هیدرولیزشده داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X