اخذ مجوز برای واردات برخی از مواد اولیه موضوع مهمی است که دغدغه مهم تولیدکنندگان محصولات شوینده، به شمار می‌رود. فرایند طولانی دریافت مجوزها و همچنین تخصیص ارز به آن‌ها روند تولیدات محصولات شوینده و بهداشتی را افزایش می‌دهد. یکی از مجوزهای لازم برای محصولات بهداشتی- آرایشی کدIRC است که مخفف شده Iran registration code است. این کد به‌عنوان یک شماره شناسه مشترک برای محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی بوده که در بانک اطلاعات اداره سازمان غذا و دارو ذخیره می‌شود. در واقع مصرف‌کنندگان می‌توانند از طریق این شناسه ۱۶ رقمی پروانه محصولات مکمل‌های غذایی، دارویی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، مواد غذایی و آشامیدنی و آرایشی – بهداشتی را مشاهده کنند؛ چراکه کلیه اطلاعات مرتبط با محصولات توسط این شناسه قابل دریافت است.
اخذ کد شناسه IRC برای تولیدکنندگان محصولات و درج آن روی بسته‌بندی ثانویه محصول الزامی است. این شناسه از سوی سازمان غذا و دارو صادر می‌‌شود که هدف اصلی از تشکیل این سازمان، ممانعت و کاستن قاچاق و پشتیبانی از سلامت مردم است. این سازمان با پیگیری و برخورد با قرارگیری نشان جعلی وزرات بهداشت بر محصولات دارویی، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، لوازم آرایشی و بهداشتی از سلامت مردم محافظت می‌کند.
درباره چالش‌های اخذ کد IRC و همچنین تخصیص ارز به مواد اولیه محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی گفت‌وگویی داشتیم با مهندس مهرداد پایدار مقدم، مدیرعامل شرکت شیمیایی آنا سیمین تولید‌کننده سورفکتانت‌های متفاوت جهت کاربری کف‌کنندگی و خیس‌کنندگی و دیگر موارد، که در ادامه می‌خوانید؛

تورم و افزایش قیمت در صنعت شوینده بایکدیگر هماهنگی ندارد

پایدار مقدم درباره چالش‌هایی که صنعت با آن روبرو است گفت: مسئله اصلی تولیدکننده این صنعت در حوزه فرایند واردات مواد اولیه است. موضوعاتی از قبیل اخذ مجوز IRC برای هر ماده‌ اولیه و تخصیص ارز به تولیدکنندگان مواد اولیه صنایع شوینده چالش‌های اساسی است که در صنعت با آن‌ها مواجه هستیم.
آقای پایدار مقدم در انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری توضیح داد: عدم افزایش قیمت برای تولید‌کننده در حالی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ حداقل ۱۲۰ درصد تورم رسمی در کشور وجود دارد موضوع مهمی است که تولیدکننده را با زیان مواجه کرده است. با وجود تورم موجود، سازمان حمایت تنها با ۴۰ درصد افزایش قیمت محصولات موافقت کرده است. این در حالی است که تورم واقعی کشور اکنون حداقل ۲۰۰ درصد است.
وی افزود: تورم عوامل و نهاده‌های تولید، برای تولیدکنندگان بسیار زیان‌آور است که در قیمت تمام‌شده دیده نمی‌شود؛ در‌صورتی‌که سازمان فقط نهاده‌های تولید را مبنا افزایش قیمت می‌داند. یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت نهاده‌های مواد اولیه، پتروشیمی است که نهادهای مرتبط هرطور که صلاح‌ می‌دانند ‌افزایش قیمت را اعمال می‌کنند.
وی درباره علت عدم حضور قدرتمند صنعت در بورس‌کالا بیان کرد: این موضوع شاید به این دلیل است که هنوز نقش بورس‌کالا در صنعت شوینده برای تولید‌کننده مشخص نشده و با وجود مشکلات موجود، نیازی به حضور در بازار بورس حس نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X