کیفیت و سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی همواره یکی از دغدغه‌های اساسی مصرف‌کنندگان این فرآورده‌ها بوده است. سازمان غذا و دارو در این زمینه در سال‌های اخیر تلاش‌های مضاعفی را برای کنترل کیفیت این محصولات انجام داده است و اداره کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، اصلی‌ترین بخش مرتبط با این موضوع در سازمان غذا و دارو بوده است. اما اقدامات این اداره کل بیشتر کدامیک از وجوه نظارتی در این حوزه را در بر می‌گیرد؟

در این ارتباط دکتر محمود آل‌بویه، مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و داروی کشور عنوان کرد: محصولات آرایشی بهداشتی از فرآورده‌های پرمصرف در کشور ما محسوب می‌شوند و به دلیل ارتباط مستقیم این محصولات با سلامت افراد، برخورداری از استانداردهای کیفی در آنها بسیار حائز اهمیت است. بنابراین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به‌طور خاص سازمان غذا و دارو به‌عنوان متولی سلامت در کشور، می‌تواند نقش موثری را در حفظ و ارتقای کیفیت و بررسی ایمنی این محصولات و نیز نظارت بر بازارهای مصرف این حوزه داشته باشد.

دکتر آل بویه در این زمینه خاطرنشان کرد: تلاش همکاران ما در سازمان غذا و دارو در حوزه آرایشی و بهداشتی همواره بر این رویکرد اصلی استوار بوده است که اولا محصولات آرایشی و بهداشتی عاری از مواد مضر و ممنوعه در ترکیب خود باشند؛ ثانیا پروسه تولید و ساخت این فرآورده‌ها از استانداردهای کیفی لازم برخوردار باشد و ثالثا بازار مصرف معتبر و مطلوب در مورد آنها وجود داشته باشد تا مصرف‌کنندگان دسترسی مناسبی به محصولات آرایشی و بهداشتی مورد تایید داشته باشند. بر این اساس تمامی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مصوب در مورد محصولات آرایشی و بهداشتی در سازمان غذا و دارو، بر دور نگه داشتن بازارهای مصرف از عرضه فرآورده‌های قاچاق، تقلبی و بی‌کیفیت تاکید دارد.

وی با اشاره به نقش سایر ارگان‌ها در این حوزه بیان کرد: البته در این زمینه باید تاکید کرد که به دلیل چند‌جنبه‌ای بودن فرآورده‌های آرایشی بهداشتی، نظارت بر تامین تولید و عرضه این محصولات یک موضوع فراسازمانی و بین‌بخشی است و اقدامات نظارتی سازمان غذا و دارو نمی‌تواند همه جنبه‌های این حوزه را در بر بگیرد.

مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در این باره افزود: در حال حاضر علاوه بر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، نهادها و ارگان‌هایی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان استاندارد و سازمان گمرک نیز در این موضوع دخیل هستند و بر وجوه مختلف در این حوزه نظارت دارند و همکاری‌های مطلوب این بخش‌ها می تواند در دست‌یابی ما به شرایط ایده‌آل در بازار آرایشی بهداشتی کشور کمک‌کننده باشد.

دکتر آل‌بویه در پایان گفت:‌ سازمان غذا و دارو در شرایط کنونی و با توجه به مسئولیت‌ها و اختیارات تخصصی خود در حوزه ایمنی محصولات بهداشتی و آرایشی، نهایت تلاش خود را برای عرضه محصولات باکیفیت و ایمن به مصرف‌کنندگان به کار می‌بندد و امیدواریم تولید این محصولات در کشور ما همواره در مسیر توسعه و پیشرفت باشد و در عین حال سلامت مصرف‌کنندگان را نیز تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X