اشعه فرابنفش (UV)  انرژی‌ است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ چراکه این اشعه در حالی که منبع مغذی برای جذب ویتامین دی است، در عین حال قرار گرفتن در معرض آن در طولانی‌مدت می‌تواند اثرات منفی جبران‌ناپذیری داشته باشد. این اشعه بر پوست انسان آسیب‌هایی همچون ایجاد لک، پیری زودرس، آفتاب‌سوختگی، چروک‌ها و خطوط ریز اطراف چشم را ایجاد می‌کنند. نور خورشید منبع طبیعی و دستگاه‌‌های سولار و برخی از لامپ‌‌های هالوژن و لامپ بخار جیوه منابع غیرطبیعی این اشعه هستند.

سطوح مختلف اشعه UV را بیشتر بشناسید

اشعه فرابنفش انواع متعددی دارد که هر کدام از آن‌ها براساس طول موج آنها اثرات متفاوتی بر پوست دارند. اشعه UVA سطح اول انرژی فرابنفش است که انرژی کمتر و طول موج بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. این اشعه ۹۵ درصد از انرژی فرابنفش زمین را شامل می‌شود و به لایه میانی پوست یعنی (درم) نفوذ می‌کند و به همین دلیل یکی از اصلی‌‌ترین عوامل برخی از سرطان‌های پوست است. اشعه UVB نیز از دیگر انواع اشعه فرابنفش است که انرژی آن اندکی بیشتر از پرتو فرابنفش نوع A است. این نوع طول موج کوتاهی دارد و تنها می‌تواند به خارجی‌ترین لایه پوست یعنی (اپیدرم) نفوذ کند. UVB موجب ایجاد سوختگی پوست و ایجاد سرطان‌های پوستی می‌شود. پرتو فرابنفش UVC بالاترین سطح تابش را در میان اشعه‌های فرابنفش دارد اما خوشبختانه به دلیل دام افتادن در لایه اوزون به سطح زمین نمی‌رسد. اما منابع مصنوعی مانند اشعه لیزر می‌تواند منتقل‌کننده نوع C اشعه فرابنفش باشد.

در طی سال‌های اخیر محققان و متخصصان پوست بر مضرات و روش‌های جلوگیری از آسیب‌‌های اشعه UV تاکید و راهکارهای بسیاری ارائه کرده‌‌‌اند. استفاده از ضدآفتاب‌های پوست و بدن مهم‌ترین روش برای نفوذ این اشعه مضر به پوست است که امروزه پزشکان متخصص پوست، بر استفاده و تمدید هر ۲ الی ۴ ساعت یکبار آن تاکید می‌کنند. طبق یکی از مقالات علمی جدید انگلستان کرم‌های ضد‌آفتاب می توانند میکروبیوم پوست انسان را در مواجهه با اشعه ماوراء بنفش آریتمی حفظ کنند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی اثر اشعه ماوراء بنفش (UVR) بر پیری زودرس پوست

اشعه ماوراء بنفش (UVR) نیز یکی دیگر از انواع انرژی فرابنفش و یک عامل کلیدی محیطی است که از جمله عوامل اصلی پیری زودرس پوست به شمار می‌آید. البته تنها شواهد علمی کمی برای اثبات اثرات UVR بر میکروبیوم پوست وجود دارد. مطالعه آزمایشی( in vivo) با هدف ارزیابی تأثیر بر میکروبیوم پوست در مواجهه با اشعه ماوراء بنفش اریتمال(UVR) و محافظت از میکروبیوم پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش توسط فیلترهای UV انجام شده است.‍

در این مطالعه تحقیقاتی، ده خانم داوطلب با یک کرم ضد آفتابSPF۲۰  و فرمولاسیون دارونما (بدون فیلتر UV) در قسمت میانی پشت خود تحت درمان قرار گرفتند. به این افراد توسط یک شبیه‌ساز خورشیدی با دوز اریتمال (2 MED) اشعه تابیده شد. نمونه‌های سوابینگ پوست از چهار ناحیه (یعنی بدون مواجهه، در معرض، تحت درمان با ضدآفتاب و پلاسبو روی پوست در معرض) برای تجزیه و تحلیل میکروبیوم صورت گرفت. این نمونه‌برداری قبل و 2 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش جمع‌آوری و از طریق دستگاه‌های خاصی پردازش شد. همچنین یک روش in vitro UV برای تایید حفاظت از سویه های باکتریایی جدا شده توسط فیلترها و ترکیبات UV منفرد توسعه داده شد.

مفاهیم آرایشی نوین برای محافظت از اشعه‌های مضر

تنوع زیستی آلفا به جای آنکه تحت تاثیر تابش شبیه‌ساز خورشیدی قرار گیرد، تفاوت‌های بین فردی و درمانی را مورد توجه قرار داده است. بنابراین طی این آزمایش مشخص شد که «کوتی باکتریوم آکنه» فراوان‌ترین نوع باکتری و عامل مخدوش‌کننده تنوع است. در سطح زیستی گونه نیز، باکتری لاکتوباسیلوس ( Lactobacillus crispatus ) با درمان UVR و دارونما ارتباط منفی داشته، در حالی که ارتباط مثبتی با درمان ضد آفتاب برقرار کرده است. همچنین درمان ضد آفتاب یک شبکه تعاملی با جنس Micrococcus مرکزی را به درمان‌های دیگر ترجیح داده است. نتایج آزمایشگاهی نشان داد که هم فیلترهای فرابنفش منفرد و هم ترکیبات آنها، اثرات خاصی بر میزان بقای باکتری‌های L. crispatus، C. acnes و S.   epidermidis داشتند.

این آزمایش میکروارگانیسم‌های بالقوه و فعل و انفعالات باکتریایی را شناسایی کرد که با درمان ضد آفتاب SPF 20 مرتبط بودند. حفاظت خاص از باکتری لاکتوباسیلوس ( L. crispatus ) به عنوان یک بازیکن کلیدی در میکروبیوم پوست که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرد و همچنین کاهش جمعیت C. acnes توسط فیلترهای UV ممکن است به مفاهیم آرایشی جدید برای محافظت از نور منجر شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X