امروزه مردم در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای مانیکورهای معمولی با لایه های پر جنب و جوش لاک، ژل، اکریلیک یا پودر را انجام می‌دهند و انجام چنین کارهایی جز سبک زندگی بسیاری از خانم‌ها در دنیا شده است. برای مثال؛ استرالیایی‌ها سالانه بیش از ۲۲ میلیارد دلار صرف درمان‌های زیبایی می‌کنند که در عین حال سرعت آن نیز کاهش پیدا نمی‌کند. بدین ترتیب انتظار می‌رود بازار زیبایی و مراقبت شخصی در سال آینده حدود ۲ تا ۵ درصد رشد کند.

محبوبیت مانیکور که ظاهری زیباتری به ناخن‌ها می‌دهند و شکل مخملی آنها جزو جدیدترین ظاهرها هستند، می‌تواند به دلیل مد، تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی یا تمایل ما به تجملات کوچک باشد. اما آیا لازم است از درمان ناخن‌هایمان خودداری کنیم و هر از چند گاهی به آنها استراحت بدهیم؟ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آمار عجیب مصرف زنان سراسر جهان از محصولات مراقبتی ناخن

همه ما می‌دانیم که ناخن های سالم زیبا به نظر می رسند. اما شیوه درست مراقبت از آنها چیست؟ متخصصان معتقدند عادات خوب برای داشتن ناخن‌های قوی عبارتند از کوتاه کردن ناخن‌ها به صورت مستقیم و گرد کردن لبه‌ها، به هم نخوردن کوتیکول‌ها (که به جلوگیری از حشرات ناخوشایند کمک می‌کند) و قرار ندادن شی تیز و برنده زیر ناخن است. با وجود تمام این مراقبت‌ها مطمئناً بازی با ظاهر ناخن‌ها و زیباتر کردن آنها با استفاده از سایه‌ها و رنگ‌ها می‌تواند سرگرم‌کننده و شیک باشد و به خانم‌ها احساس بهتری را منتقل کند. آمارها نشان می‌دهد حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد از زنان در سراسر جهان از محصولات مراقبت از ناخن استفاده می کنند.

درماتیت تماسی و آلرژی با استفاده از برخی از مواد شیمیایی

اگرچه لوازم آرایشی ناخن می تواند ظاهر ناخن را بهبود بخشد، اما به طور بالقوه می‌تواند به لایه‌های زیرین ناخن‌ها آسیب برساند. دانستن اینکه چه تغییراتی ممکن است با استفاده از مواد، رنگ‌ها و تجهیزاتی که برای زیبایی ناخن‌‌ها رخ بدهد، اولین و مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از هرگونه تأثیر دائمی روی ناخن‌ها است. اگر به‌طور مرتب ناخن‌هایتان را با لاک‌های سنتی رنگ می‌کنید، در استفاده از رنگ‌های تیره‌تر مراقب باشید، زیرا این کار می‌تواند صدف ناخن را لکه‌دار کند. برخی از مواد موجود در محصولات مراقبت از ناخن نیز ممکن است منجر به درماتیت تماسی و ایجاد آلرژی برای ناخن‌ها شود.

از آسیب‌های احتمالی به ناخن با مواد شیمیایی و نورها غافل نشوید

یکی دیگر از مواردی که منجر به آسیب جدی به ناخن‌ها می‌شود، استفاده از اشعه UV برای خشک شدن برخی از لاک‌های مخصوص است. ناخنکاران اغلب برای درمان، سفت‌ شدن و خشک کردن، هر لایه ناخن را زیر یک لامپ فلورسنت در معرض نور قرار می‌دهند. معمولاً، سالن‌های ناخن از لامپ‌های UV استفاده می‌کنند که به حدود پنج دقیقه قرار گرفتن در معرض هر دست نیاز دارد. استفاده از این لامپ‌ها می‌تواند باعث آسیب سلولی و پیری پوست شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض لامپ UV خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. طبق این تحقیقات توصیه می شود قبل از قرار گرفتن در معرض لامپ‌های UV، یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع و SPF بیشتر از ۳۰ استفاده کنید.

رایج ترین روش پاک کردن لاک، استفاده از استون است. این ماده شیمیایی می‌تواند به ناخن‌های شکننده، خشک و زبر منجر شود و باعث جدا شدن ناخن از بستر خود شود. همچنین تماس پوست با استون نیز می‌تواند باعث خشکی، تحریک و ترک خوردن پوست شما شود. این در حالی است که برخی از آسیب‌ها را می توان با کندن ناخن‌های اکریلیک یا ژل نیز به  ناخن‌ها وارد کرد. بنابراین بهتر است استفاده از این مواد را محدود کنید تا بتوانید از آسیب‌های احتمالی جلوگیری به عمل آورید.

اقدامات زیبایی ناخن را در خانه انجام ندهید

این روزها، با افزایش قیمت خدمات زیبایی و ناخن، افراد اقدام به خرید تجهیزات و مواد لازم برای ژلیش ناخن‌های خود یا چسباندن ناخن‌های مصنوعی می‌کنند. این اقدام اگر اصولی و با ابزارها و مواد باکیفیت انجام نشود، می‌تواند آسیب‌زا باشد. تحقیقات علمی نشان می‌دهد انجام تکنیک‌های زیبایی در خانه با خطر و آسیب جدی همراه است. برای مثال چسب یا مواد شیمیایی که برای چسباندن ناخن‌های مصنوعی استفاده می‌شود، می‌تواند باعث سوختگی جدی شود. اگر مواد شیمیایی استفاده‌شده در دسترس کودکان قرار گیرند، می‌توانند برای آنها مضر باشند. به این ترتیب، مراجعه به یک تکنسین ناخن واجد شرایط و با تجربه به احتمال زیاد ایمن‌تر خواهد بود. این موضوع به شرط این است که این افراد اقدامات احتیاطی عفونت مانند استفاده از ابزار و تجهیزات استریل را انجام دهند.

ناخن‌ها چه مدتی نیاز به نفس کشیدن دارند؟

اگرچه لوازم آرایشی ناخن با خطرات نسبتاً جزئی همراه هستند، متخصصان پوست اغلب توصیه می‌کنند که ناخن‌های طبیعی خود را داشته باشید و آن‌ها را با لاک معمولی رنگ کنید. همچنین اجازه دهید بین مانیکور نیز استراحتی کنند تا ناخن‌های شما نفس بکشند. در این مقاله اصطلاح “نفس کشیدن” به صورت آزادانه استفاده شده؛ زیرا ناخن‌های شما تغذیه خود را از رگ‌های خونی زیر پوست دریافت می‌کنند و نیازی به تماس با اکسیژن بیرونی ندارند. اما عدم استفاده از محصولات شیمیایی یادشده به بدن شما فرصتی می‌دهد تا ناخن و پوست اطراف آن را ترمیم و بازسازی کند و ناخن‌ها را زیبا و سالم نگه می‌دارد. مدت زمان استراحت بستگی به ناخن‌هایتان دارد. اما با این حال، با توجه به رشد مجدد کامل ناخن به طور کامل در عرض چهار تا شش ماه، نیازی نیست زمان زیادی صبر کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X