جمشید فروزش عضو هیات مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران گفت: ورودی مواد اولیه صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی متکی به دو منبع داخلی و وارداتی است که در بخش داخلی عمدتا از بورس کالا خریداری می‌شود. در مبحث واردات مواد اولیه نرخ تعرفه گمرکی بر اساس ارز نیمایی محاسبه می‌شود و طبیعتا با افزایش نرخ ارز، افزایش می‌یابد. در مورد بخشی از نهاده‌ها که از بورس کالا خریداری می‌کند نیز قیمت‌ها بر اساس فوب خلیج فارس منهای 5 درصد تعیین می‌شود.

فروزش درباره قیمت‌گذاری‌ها در این حوزه بیان کرد: در تعدیل قیمتی که در خرداد ماه سال جاری انجام شد، خود کارشناسان و دست‌اندرکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به افزایش قیمتی حدود 45 درصد در این حوزه رسیدند اما به دلیل شرایط موجود اقتصادی کشور تنها با افزایش قیمتی حدود 20 تا 25 درصد موافقت کردند و قرار بر این بود که متعاقبا 20 درصد باقی‌مانده، به قیمت این محصولات افزوده شود که البته تا امروز اجازه چنین افزایش قیمتی داده نشده است.

وی افزود: این در حالی است که نهاده‌های تولید در یک سال گذشته بین 35 تا 60 درصد افزایش قیمت داشته‌اند و در کنار آن هزینه‌هایی مانند دستمزدها نیز 57 درصد افزایش یافته و هزینه‌های حمل و نقل، حامل‌های انرژی و تعمیر و نگهداری تجهیزآلات نیز همچنان روند افزایشی داشته است. حال با این شرایط چگونه می‌توان انتظار داشت که صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی به فعالیت خود ادامه دهند که ورودی آنها غیرقابل کنترل و آزاد هر روز با افزایش قیمت مواجه است و در مقابل قیمت‌های دستوری تعیین شده برای آنها قیمت خروجی را ثابت نگه داشته است. آیا در چنین شرایطی می‌توان تعادل را در چرخه تولید کشور برقرار کرد؟

فروزش تاکید کرد: در قوانین کشور، محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی به هیچ عنوان مشمول قیمت‌گذاری دستوری و اجباری نیست اما دولت بدون وجود مصوبه و توجیه قانونی در این روند دخالت می‌کند و این روند غیرمنطقی بین هزینه‌های تولید و قیمت نهایی محصولات می‌تواند به از بین رفتن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی کشور بینجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X