پنجمین همایش و نمایشگاه فراورده‌های آرایشی، بهداشتی شوینده و صنایع وابسته (ایران کازمتیکا) از ۱۲ تا ۱۴ دی‌ماه در هتل المپیک تهران برگزار شد. این رویداد در دو بخش همایش و نشست‌های علمی و تخصصی و نمایشگاهی میزبان فعالان، دانشجویان و اعضای صنفی این صنعت بود. در این رویداد کارگاه‌های تخصصی و پنل‌های متعدد علمی و تخصصی برگزار شد و بخش نمایشگاهی نیز میزبان برندهای باکیفیت و متعدد داخلی در حوزه آرایشی، بهداشتی، عطریات و شوینده و صنایع وابسته این حوزه‌ها بود. پنجمین رویداد  ایران کازمتیکا امسال پررونق‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد و بیش از ۹ هزار نفر در این همایش و نمایشگاه تخصصی شرکت کردند. گفتنی است در بخش علمی این رویداد نیز سمینار علمی بازآموزی با‌عنوان «فراورده‌های آرایشی-بهداشتی، تازه‌های بالینی و ابعاد اقتصادی» از سوی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد و ۱۵ امتیاز بازآموزی به داروسازان و پزشکان تعلق گرفت. در ادامه این مطلب گزارش این رویداد را می‌خوانید؛

افتتاحیه؛ با رونمایی از یک سند ویژه

مراسم افتتاحیه همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا صبح روز ۱۲ دی در سالن اصلی مرکز همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار شد. در این مراسم دکتر محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت، دکتر محمود آل‌بویه مدیرکل اداره فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، دکتر مونا ابروفراخ مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صمت، مهندس بختیار علم‌بیگی رئیس انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران و دکتر محمدرضا بحیرایی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران به سخنرانی پرداختند. همچنین پس از پایان مراسم افتتاحیه، نمایشگاه این رویداد نیز با حضور مسئولان حاضر افتتاح شد.

ایران کازمتیکا هنر بخش خصوصی است

دکتر محمدرضا بحیرایی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران درباره برگزاری رویداد ایران کازمتیکا گفت: چنین رویدادهایی بسیار عام‌المنفعه و برای صنعت مفید است. همچنین رویداد ایران کازمتیکا که جایگاه حضور فعالان این صنایع در کشور است، هنر بخش خصوصی است.

دکتر بحیرایی در ادامه درباره ضرورت تجدیدنظر درباره واردات در این صنایع اظهار کرد: بهتر است رونق صنعت و واردات در کنار یکدیگر باشند. این صنعت در کشور ما به لحاظ کارآفرینی بسیار ارزشمند است و به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به آن شود. امروز به لطف مسئولین به‌خصوص اتاق بازرگانی تهران، تولید بدون کارخانه رونق و رواج بسیاری پیدا کرده و آینده آن امیدوارکننده است. برای مثال به تازگی و با کمک اتاق بازرگانی تهران و انجمن تولیدکنندگان بدون کارخانه توانسته‌ایم کازمتیکس را به ثبت برسانیم. مسئولان باید واردات صنعت را تسریع کرده و به بخش خصوصی اعتماد و آن را تقویت کنند.

ایران کازمتیکا؛ فرصتی مغتنم برای سرمایه‌گذاری در صنعت

در افتتاحیه این رویداد مهندس بختیار علم‌بیگی رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران اظهار کرد: سهم صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران از بازار بیش از ۳۰۰ میلیون نفری منطقه به حدود ۲۲ میلیون دلار می‌رسد. در این صنعت ۳۰۰ هزار شاغل مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند اما اعمال برخی سیاست‌هایی که مانع افزایش قیمت می‌شود، تولیدکنندگان را با مشکلات فراوان و ورشستگی رو‌به‌رو می‌کند؛ زیرا افزایش قیمت ۲۵ درصدی در مقایسه با تورم فعلی منطقی نیست و قیمت‌ها باید متناسب با تورم افزایش پیدا کند.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران افزود: در شرایط فعلی و با افول تولید داخل، توجه به تولید داخل ضرورتی انکارناپذیر است؛ این در حالی است که در هفته‌های اخیر سازمان تعزیرات برای شرکت‌های خارجی فعال در صنعت آرایشی، بهداشتی و شوینده ایران (سرمایه‌گذاران خارجی) پرونده تشکیل داده و حتی به دنبال توقف تولید آنها است.

مهندس علم‌بیگی در ادامه به اهمیت رویداد ایران کازمتیکا در ارتقای صنعت اشاره و بیان کرد: نمایشگاه ایران کازمتیکا فرصتی مغتنم برای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در این صنعت است‌. این رویداد به اعتلای صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی کشور کمک می‌کند‌؛ چراکه این صنعت اکنون مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و حضور چنین رویدادهایی برای ارتقای صنعت لازم و ضروری است.

ایران کازمتیکا؛ ویترینی برای تبادل تجربیات

در ادامه مراسم افتتاحیه دکتر محمود آل‌بویه مدیرکل اداره فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به اینکه برگزاری رویداد ایران کازمتیکا فرصت بسیار خوبی برای آموزش و انتقال تجربیات در حوزه آرایشی و بهداشتی است، گفت: همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا بستری را برای قرارگیری صنایع آرایشی، بهداشتی و سلولزی در کنار یکدیگر فراهم می‌کند و ویترینی برای تبادل تجربیات است. در این رویداد، جوانان، دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند حضور پیدا کنند و از دانش پیشکسوتان صنعت بیاموزند.

دکتر آل‌بویه ادامه داد: در نمایشگاه جانبی این رویداد آخرین دستاوردها و نوآوری‌های دانش‌بنیان‌ها در معرض نمایش قرار می‌گیرد که در این راستا، انتظار می‌رود دانش‌بنیان‌ها در صنایع آرایشی و بهداشتی پیشتاز باشند. تولیدکنندگان این صنعت نشان داده‌اند توانمندی زیادی دارند و نمایشگاه ایران کازمتیکا فضایی برای نمایش این توانمندی‌ها و تبادل نظر آنها با یکدیگر است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های خالی این صنعت در ایران کازمتیکا قابل مشاهده است. به‌علاوه ایران‌کازمتیکا در خصوص شناسایی محصولات اصیل از قاچاق در کارگاه‌های جنبی کمک قابل توجهی به مردم و مصرف‌کنندگان می‌کند. خوشبختانه دانشکده‌های داروسازی و مراکز آکادمیک بسیاری برای نوآوری داریم و شرکت‌‌های نیز دانش‌‌بنیان به این مراکز اضافه شده‌اند تا محصولاتی در افق دانش تولید کنند و محصولات جدید خود را در این نمایشگاه‌‌ها به معرض نمایش بگذارند.

دکتر آل بویه با اشاره به اینکه گردش مالی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی رقمی در حدود ۴ میلیارد دلار است ادامه داد: همین گردش مالی نشان‌دهنده این است که تولید‌کنندگان صنعت از توانمندی بسیار خوبی برخوردار هستند و باید این توانمندی را به نمایش بگذارند. همچنین با توجه به اینکه این صنعت ظرفیت‌های خالی بسیاری دارد، برگزاری چنین رویدادهایی کمک زیادی به استفاده از این ظرفیت‌ها می‌کند.

مدیرکل اداره فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه امروز تولید بدون کارخانه مفهوم جدیدی است که می‌توان از آن بهره‌مند شد، اظهار کرد: اگر کارخانه‌ای توانمندی، امکانات و دانش دارد و در عین حال در ارزیابی‌‌ها از نمره بالایی برخوردار است، نباید خط تولید خالی داشته باشد و مجموعه‌های دیگر می‌توانند از ظرفیت‌های خالی آن بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزایای برگزاری ایران کازمتیکا این است که روش‌های نو برای شناسایی محصولات اصیل و استاندارد در این رویداد به عموم مردم و مصرف‌کنندگان آموزش داده می‌شود تا کالای قاچاق را از کالای اصیل به‌راحتی تشخیص دهند.

مبارزه با قاچاق؛ مسئولیت مهم تولیدکنندگان و صاحبان برند

این مقام سازمان غذا و دارو با اشاره به جولان محصولات قاچاق و تقلبی در بازار آرایشی و بهداشتی گفت: مبارزه با این پدیده قاچاق در گام نخست بر عهده تولیدکنندگان و صاحبان برند است؛ تولیدکنندگانی که نشان دادند توان این را دارند که محصولی با کیفیت خوب و قیمت مناسب به بازار ارائه کنند. بنابراین امید است در زمینه قیمت هم راهکارهایی اتخاذ شود که هم تولید با کیفیت ادامه پیدا کند و هم قیمت مناسبی برای کالاها تعیین شود.

دکتر آل‌بویه همچنین با اشاره به اینکه درحال‌حاضر رقم صادرات صنایع آرایشی و بهداشتی چندان چشم‌گیر نیست افزود: بازار ۸۵ میلیونی ایران باید به یک بازار ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون نفره برسد و بخشی از تولیدات متناسب با ظرفیت‌های داخلی به کشورهای همسایه صادر شود. با توجه به مذاکراتی که انجام شده و بازار اوراسیا که در پیش روی تولیدکنندگان است، انتظار می‌رود بتوانند از این فرصت‌ها هم بهره‌مند شوند. از طرفی شاید اگر وارد بازار صادراتی شویم تا حدودی مشکلات قیمت داخلی پوشش داده شود و تولید‌کننده نیز به تولید دلگرم شود.

صادرات ۱۰۷ میلیون دلاری به خارج از کشور

در انتهای مراسم افتتاحیه رویداد ایران کازمتیکا، دکتر محمدمهدی برادران معاون امور صنایع وزارت صمت ضمن تقدیر از بختیار علم‌بیگی رئیس هیات‌مدیره انجمن که در دوران کرونا با مدیریت خود اجازه نداد کمبودی در حوزه شوینده‌ها در کشور به وجود بیاید گفت: خیلی از کشورها در آن دوره با چالش کمبود شوینده مواجه بودند؛ درحالی‌که مردم چنین کمبودی را در ایران احساس نکردند.

معاون وزیر صمت افزود: در این سال‌ها در مورد ارتقای کیفیت محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی اقدامات قابل توجهی انجام شده است اما امروز باید در کنار کیفیت در حوزه رقابت نیز گام برداریم و از اهداف حداقلی به اهداف حداکثری در این بخش برسیم. ظرفیت بازارهای صادراتی کشور بسیار بالاتر از میزان موجود است؛ بنابراین با توجه به فرصت‌های ایجاد شده توسط پیمان‌های منطقه‌ای می‌توان به گسترش صادرات محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی امیدوار بود.

وی ادامه داد: در‌حال‌حاضر برای حمایت از صنایع، تولید بدون کارخانه را در وزارت صمت به رسمیت شناخته‌ایم تا با این روش ظرفیت‌های خالی در صنایعی همچون آرایشی، ‌بهداشتی و شوینده‌ها، مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر برادران با اشاره به گلایه‌های تولیدکنندگان درباره قیمت‌گذاری دستوری در صنایع شوینده ادامه داد: روش قیمت‌گذاری کاست‌پلاس بر این مبنا که اگر قیمت مواد اولیه گران شد، بهای محصول نهایی را هم گران کنیم در دنیا منسوخ شده و قیمت محصولات را باید رقابت در بازار تعیین کند. همچنین مشاهده می‌کنیم که اکنون صادرات محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده‌ها در ۹ ماهه اخیر در سال جاری با افزایش ۳۲ درصدی به ۱۰۷ میلیون دلار رسیده است.

برنامه راهبردی؛ اقدامی مفید در صنعت

در آیین افتتاحیه پنجمین رویداد ایران کازمتیکا از برنامه راهبردی صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه رونمایی شد. دکتر محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت، تنظیم این برنامه را اقدامی مفید در این حوزه دانست.

ایران‌کازمتیکا؛ رویدادی به وسعت یک دانشگاه علمی

پنجمین همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا در بخش همایش شامل چند پنل و نشست تخصصی بود که در آن متخصصان به بررسی موضوعات و مسائل پیرامون صنعت پرداختند. این رویداد علاوه بر سمینار علمی بازآموزی با‌عنوان «فراورده‌های آرایشی-بهداشتی، تازه‌های بالینی و ابعاد اقتصادی» که از سوی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، میزبان چندین پنل تخصصی صنعت نیز بود. در این پنل‌ها که استقبال گسترده‌ای از آنها به عمل آمد، چالش‌ها، فرصت‌ها، چشم‌انداز و بسیاری از مسائل پیرامون صنعت شوینده، بهداشتی، آرایشی و عطریات توسط صاحبنظران این عرصه بررسی شد.

نشستی تخصصی با حضور مسئولان سازمان غذا و دارو

پنل «چالش‌های مرتبط با روند دریافت مجوزهای تولید فرآورده‌های آرایشی بهداشتی» (قوانین تولید قراردادی مناطق آزاد، صادرات و غیره) یکی از پنل‌هایی بود که در بخش همایش ایران کازمتیکا برگزار شد. در این پنل دکتر مهران ولایی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر رویا مرجانیان معاون اجرایی اداره کل فرآورده‌های آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو، دکتر مژگان پورفرزیب رئیس آزمایشگاه آرایشی بهداشتی آزمایشگاه مرجع کنترل سازمان غذا و دارو، مهندس مرضیه الله‌یار کارشناس دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت و مهندس همایون حسنوند کارشناس دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های سلامت حضور داشتند.

چشم‌اندازی از دید متخصصان صنعت

همچنین یکی دیگر از پنل‌هایی که در روز اول این رویداد برگزار شد؛ پنل «توسعه و چشم‌انداز صنعت آرايشي و بهداشتي» بود که در آن مهندس محمدعلي گرجي، مديرعامل شرکت طبيعت زنده، مهندس مهدي پرچم آزاد مدير بازرگاني شرکت عطرآگين و دکتر محمد بقايي داروساز و پژوهشگر حوزه کازمتيک در آن حضور داشتند و به بحث و تبادل نظر درباره آینده صنعت پرداختند. در این پنل وضعیت کنونی و چشم‌اندازهای آینده صنعت کازمتیک بررسی شد و متخصصان این حوزه در این باره بحث و تبادل نظر کردند‌.

قیمت‌گذاری دستوری اکنون معنا نمی‌دهد

پنل «مواد شوينده و پودر؛ چالش‌هاي توليد و عرضه» نیز یکی دیگر از نشست‌های ایران کازمتیکا بود که در آن مهندس جمشید فروزش، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، مهندس شهريار محمدي‌راد مديرعامل شرکت پاکسان، مهندس محمدجواد رادسعيد مديرعامل شرکت پاکنام، مهندس عبدالرضا مظفري مديرعامل شرکت پاکان به‌شو و مهندس نيکپوي قاسملو مديرعامل گروه صنعتي بين‌المللي محصولات پارس حضور داشتند. در این پنل مهندس فروزش اظهار کرد: پودرهای شوینده یک درصد از سبد خانوار را به خود اختصاص داده است که با این ارقام اندک قیمت‌گذاری دستوری معنی نمی‌دهد. ظرفیت مازاد در صنعت شوینده را می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح به سوی صادرات سوق داد؛ این در حالی است که اکنون بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن سالانه صادرات پودر شوینده را داریم.

این عضو انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در ادامه افزود: ریسک‌های سرزمینی مانند عدم ثبات نرخ ارز و مواد اولیه و کاهش قدرت خرید خانوار، عدم تامین نقدینگی برای تامین مواد اولیه و بی‌ثبات بودن قوانین و قیمت‌گذاری دستوری از جمله چالش‌های صنعت شوینده است. ریسک‌های فرازمینی مانند تحریم‌های دسترسی به مواد اولیه جدید و تخصصی، چالش‌های صادرات به علت انتقال ارز از دیگر محدودیت‌های صنعت پودر محسوب می‌شود.

استاندارد و قیمت‌گذاری دستوری؛ به مثابه دو لبه شمشیر

در ادامه این پنل مهندس نیکپوی قاسملو، مدیر‌عامل گروه صنعتی محصولات پارس گفت: اکنون ما در کشور توانمندی‌های قابل توجهی در صنعت پودر داریم که حتی کشور روسیه نیز این جایگاه را ندارد. بسیاری از مواد اولیه در کشور تولید می‌شود و این موضوع نوعی مزیت رقابتی محسوب می‌شود. استاندارد و قیمت‌گذاری دستوری دو عامل متناقض با یکدیگر هستند که به مثابه یک شمشیر دولبه عمل می‌کنند؛ استاندارد مناسب با وجود قیمت‌گذاری دستوری ممکن نیست.

وی ادامه داد: در کشوری که تورم ۵۰ درصدی دارد افزایش نرخ ۲۳ درصدی پودرهای شوینده پاسخگو نیست و تولیدکننده باید حاشیه سود مناسبی داشته باشد. صنعت پودر حداقل ۱۴ صنعت دیگر را به حرکت در می‌آورد و عامل محرک و پویایی آنها است؛ بنابراین می‌توانیم از ظرفیت جوانان در این صنعت بهره ببریم.

در این پنل مهندس عبدالرضا مظفری مدیرعامل شرکت پاکان به‌شو نیز درباره خودکفایی صنعت پودر اظهار کرد: این صنعت در زمینه تولید، تامین، تجهیز و بسته‌بندی به خودکفایی خوبی رسیده است. ماهیت پودر شوینده به لحاظ سوداوری به گونه‌ای است که در شرکت‌های بزرگ تامین می‌شود و به دلیل مارژین پایین نیاز به ظرفیت بالا برای تولید دارد. توازن میان خواسته‌های استاندارد، قیمتی که از فرمول استاندارد به دست می‌آید، قیمت نهایی محصول در عرضه و رقابت در قیمت باید به صورت یک مجموعه دیده شود تا بتوان راهکار مناسبی برای بهبود آنها ارائه کرد. به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری دستوری اجباری است که برای فرموله کردن درست پودرهای شوینده باید اجرا شود.

در ادامه مهندس جواد رادسعید مدیرعامل شرکت پاکنام نیز به لزوم بازنگری در استانداردهای پودرهای شوینده اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بالای تولید در کشور به‌ نظر می‌رسد ایجاد تسهیلات از سوی دولت برای صنعت می‌تواند راهگشا مشکلات این حوزه باشد.

مهندس شهریار محمدی‌راد، مدیر عامل شرکت پاکسان در بخش پایانی این پنل عنوان کرد: باید بتوانیم در قیمت‌گذاری دستوری پودرهای شوینده استانداردهای حداقلی را رعایت کنیم. علاوه بر قیمت‌گذاری دستوری، تخصیص ارز و ترخیص کالا نیز از سخت‌گیری‌های دولت است که برای تولیدکننده پودرهای شوینده زیان‌آور است‌. همچنین تعرفه‌های بازگشت ارز نیز از دیگر عواملی است که برای تولید‌کننده، محدودیت ایجاد می‌کند و برای اقتصاد کشور نیز آسیب‌زا است.

مهندس محمدی‌راد گفت: طی سال‌های گذشته صادرات اسید سولفونیک رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده اما امسال این رقم کاهش یافته است. یکی از مزیت‌های کشور ما قیمت انرژی است و پودر نیز صنعت انرژی‌بری است و از این لحاظ دچار مشکل نیستیم. این فرصت می‌تواند فرصت مناسبی را برای صادرات ایجاد کند.

باید به مارکتینگ میکس توجه داشته باشیم

پنل «بازاريابي داخلي و خارجي و صادرات فرآورده‌هاي محصولات آرايشي و بهداشتي» یکی دیگر از نشست‌های تخصصی پنجمین رویداد ایران کازمتیکا بود که به دبیری مهندس مصطفي بصيري معاون بازاريابي گروه طبيعت ماکان و با حضور مهندس محسن اميني نيک نايب رئيس هيات‌مديره گروه فنکام و مهندس پارسا قويمي عضو هيات‌مديره گروه پوبر، دکتر حميدرضا محمدي دبيرکل فدراسيون اقتصاد سلامت و دکتر نعيم ابراهيميان مشاور ايجاد و توسعه کسب‌و‌کار برگزار شد. در این پنل مهندس محسن امینی‌نیک نایب‌رئیس هیئت‌مدیره گروه فنکام عنوان کرد: گاهی اوقات یک ایده خوب در حوزه مارکتینگ مطرح می‌شود اما در اجرا توفیق چندانی نمی‌یابد؛ زیرا در بررسی‌ها تنها از یک منظر به موضوع نگاه شده در حالی که نگاه در این مورد باید نگاهی همه جانبه باشد.

مهندس امینی‌نیک درباره اهمیت ویژه میکرودیتا‌ها در بازاریابی امروز عنوان کرد: صاحبان کسب‌و‌کار باید بر اساس این میکرو دیتاها به فعالیت بپردازند‌. همچنین در بازاریابی امروز باید به نیاز بازار و مخاطب توجه ویژه‌ای شود. توجه به مارکتینگ میکس، نگاه ویژه به اعداد و ارقام و همچنین در نظر گرفتن همه جوانب مارکت، از عوامل مهم موفقیت در کسب‌و‌کارهای مختلف است.

مهندس پارسا قویمی عضو هیئت مدیره گروه پوبر در این پنل تخصصی گفت: اکنون توجه به اعداد و ارقام اهمیت ویژه‌ای در بازاریابی امروز دارد اما متاسفانه در کشور ما به درستی از آنها استفاده نمی‌شود. در مارکتینگ وقتی کاری را به صورت اصولی انجام می‌دهیم کالای مورد نظر ما جایگاه خود را در بازار خواهد یافت و سهم خود را از بازار پیدا می‌کند. در این راستا ما می‌توانیم برندهای خود را با یک سرمایه‌گذاری صحیح و نگاه بلند‌مدت برای مشتریان جا بیندازیم و نظر آنها را برای خرید کالاهای مشابه ایرانی جلب کنیم.

به بازارهای سنتی دل نبندیم

دکتر حمیدرضا محمدی، دبیرکل فدراسیون اقتصاد سلامت در این پنل گفت: علی‌رغم پتانسیل‌های موجود در صنعت بهداشتی و آرایشی کشور، سهم ما در بازارهای جهانی و منطقه‌ای این حوزه نزدیک به صفر است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که ما نمی‌توانیم در بازارهای منطقه‌ای حضور موفقی داشته باشیم این است که اغلب شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی جهانی در بازار کشورهای منطقه حضور دارند و رقابت با این شرکت‌ها برای تولید‌کنندگان داخلی ما امکان‌پذیر نیست. نخستین گروهی که باید بستر مناسب برای حضور شرکت‌های داخلی در عرصه‌های بین‌المللی را فراهم کند، دولت است. اینکه ما در حال حاضر در یک بازار سنتی حضور داریم و سود اندکی از آن می‌بریم، نمی‌تواند معیار ارزیابی مناسبی در این مورد باشد؛ چراکه این بازارها به صورت مداوم در حال تغییر و تحول هستند و ممکن است تا سال آینده همین سهم کوچک را نیز از دست بدهیم.

دکتر محمدی در ادامه گفت: در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی و بزرگ دنیا می‌بینید که پاویون‌های ملی وجود دارد که دولت‌ها از آن به عنوان سوبسید برای معرفی محصولات خود استفاده می‌کنند اما در کشور ما چنین نگاهی وجود نداشته است. اینکه در صنایع بهداشتی آرایشی ما اتفاق مثبتی در بخش صادرات و حضور در بازارهای بین المللی رخ دهد، مستلزم این است که ما در حاکمیت نگاه ویژه‌ای به برند ملی داشته باشیم.

نیازمند نسل چهارم مارکتینگ هستیم

در این پنل دکتر نعیم ابراهیمیان، مشاور ایجاد و توسعه کسب‌و‌کار عنوان کرد: ترکیب دانش در حیطه آرایشی بهداشتی و خرده‌فروشی در این صنعت هنوز اتفاق نیفتاده است؛ به‌طوری‌که هنوز در کشور جای چند صد فروشگاه تخصصی خرده فروشی محصولات آرایشی بهداشتی خالی است. در ایران به ازای هر ۳۰ نفر یک واحد صنفی وجود دارد و نشان می‌دهد که تفکر پلتفرمی در کسب‌و‌کار ما جایگاه چندانی ندارد و شاید این موضوع حلقه مفقوده حوزه بهداشتی و آرایشی باشد. ما با مارکتینگ دنیا در حوزه بهداشتی و آرایشی فاصله بسیاری داریم و به نظر می‌رسد که نیازمند پرداختن به نسل چهارم مارکتینگ در این حوزه هستیم و باید در این باره فعالیت بسیار زیادی انجام دهیم.

نقش نانوذرات در محصولات آرایشی و بهداشتی

پنل «تازه‌هاي آرايشي و بهداشتي» عنوان پنل دیگر پنجمین همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا بود که در آن مهندس عزيزه تيموري عضو هيات‌مديره شرکت آرين گستر به‌عنوان دبیر پنل و دکتر سيدعلي فاطمي دکتراي تخصصي فارماکولوژي و معاون مديرعامل در امور تحقيق و توسعه شرکت گلتاش، دکتر حميدرضا مقيمي دکتراي تخصصي فارماسيوتيکس و فلوشيپ نانوذرات در دارورساني پوستي، دکتر زهره محمدي، دکتراي تخصصي فارماسيوتيکس، دانشيار دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي ايران و دکتر ساناز محمودي دکتراي تخصصي فارماسيوتيکس و مدير عامل شرکت نوين فارمد به سخنراني پرداختند.

در این پنل دکتر حمیدرضا مقیمی دکترای تخصصی فارماسیوتیکس و فلوشیپ نانوذرات در داروسازی پوستی عنوان کرد: موضوعاتی که ما در دانشگاه سال‌ها به دنبال آن بودیم، امروز در ایران کازمتیکا به خوبی رخ می‌دهد.

وی همچنین در صحبت های تخصصی خود در این نشست به کاربرد نانوذرات در محصولات بهداشتی و آرایشی پرداخت و در این باره اظهار کرد: ما باید از نانوذرات نه فقط در دارورسانی پوستی بلکه در تمام جنبه‌های کازمتیک استفاده کنیم. ما در سال‌های اخیر در دانشگاه به دنبال این هستیم که بتوانیم نانوذرات را اوپتیمایز کنیم. همچنین می‌توانیم برای این حوزه، نانوذرات سنستیو طراحی کنیم تا اثربخشی درمان‌ها و اقدامات زیبایی را افزایش دهد. نانوذرات‌ها می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که نگرانی تولیدکنندگان درباره ماندگاری عطرها روی پوست را برطرف کند. به‌علاوه نانوذرات‌ها می‌توانند ایمنی و اثربخشی محصولات بهداشتی و آرایشی را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهند. در برخی موارد توانایی های نانوذرات در حوزه آرایشی بهداشتی شبیه داستان‌های ژول ورنی به نظر می رسند که چنین قابلیت‌هایی را دارند و در سال‌های آینده بیشتر درباره آنها خواهیم شنید.

ایکامرس تنها فروش نیست

سخنرانی «پلتفرم‌های اینترنتی فروش فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی» با ارائه‌ای از مهندس مسعود شاهمرادی، مدیرعامل شرکت خانومی نیز در روز اول همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا برگزار شد. در این نشست مهندس شاهمرادی به بررسی عوامل موفقیت و عدم موفقیت پلتفرم‌های این حوزه در اقتصاد امروز پرداخت.

در این سخنرانی مهندس شاهمرادی عنوان کرد: در دهه ۹۰ شاهد ظهور بیزینس‌های متعدد مبتنی بر اینترنت بودیم که هرکدام محصول و خدمتی برای زندگی بهتر ارائه می‌دادند. بیزینس‌های اینترنتی امروز در دنیا سعی می‌کنند صنعت بزرگ‌تر را پوشش دهند.

وی درباره نقش ایکامرس در صنعت زیبایی توضیح داد: ایکامرس در این صنعت جزیی از یک حلقه کوچک‌تر است. تجارت الکترونیک تنها فروش نیست و شامل کانال انتقال پیام به میلیون‌ها نفر است. اگر پلتفرم‌ها فرایند فروش اینترنتی خود را به درستی انجام دهند و بر استراتژی‌های بیزینس آنلاین واقف باشند، می‌توانند فروش قابل توجهی را تجربه کنند. عصر شبکه‌های اجتماعی در ایران از دهه ۸۰ شروع شد و ناگهان تبدیل به کانال ارتباطی B2C شد که اتفاق بزرگ و خوبی به شمار می‌آید. امروزه برندهای ایرانی با استفاده از تولید محتوا در فضای مجازی توانسته‌اند شتاب قابل توجهی را تجربه کنند. امروز رسانه‌های دارای نظرات از نتیجه‌دهی مطلوبی برخوردارند و شبکه‌های اجتماعی موضوع جدی به حساب می‌آید. ترکیب شبکه‌های اجتماعی و ایکامرس یک ترکیب طلایی است.

کسب‌و‌کار امروز بدون ورود به حوزه دیجیتال از بین می‌رود

دکتر علیرضا کیانی، نایب رییس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران و نایب رییس هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران در روز دوم پنجمین همایش و نمایشگاه به سخنرانی با عنوان اقتصاد در حوزه کازمتیک پرداخت.

دکتر کیانی در این سخنرانی اظهار کرد: شرایط کسب‌وکار تغییر کرده و با روش‌های گذشته کسب‌وکارها از بین می‌روند. ما پس از انقلاب رشد اقتصادی ۲.۲ درصد را تجربه کرده‌ایم و در دهه ۹۰ رشد اقتصادی نزدیک به صفر شد اما در سه سال اخیر رشد اقتصادی ۴ درصدی را شاهد بودیم اما این روند ادامه‌دار نخواهد بود.

نایب رییس هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران درباره پیش‌بینی نهادهای اقتصادی بین‌المللی درباره رشد اقتصادی گفت: صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ۲ درصدی، بانک جهانی ۱.۹ درصدی و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز رشد ۴ درصدی را پیش‌بینی کرده‌اند. در سال جاری میزان نقدینگی کاهشی بوده و از ۳۷ درصد به ۲۶.۹ درصد رسیده است و احتمال کاهش تورم وجود دارد. همچنین ترازنامه بانک‌ها توسط بانک مرکزی در سطح ۲ درصد در حال کنترل است‌. تسهیلات بانک‌ها صنعت را ۳۰ درصد عقب انداخته؛ این در حالی است که متوسط تورم پس از انقلاب ۲۳ درصد بوده و سال گذشته حدود ۴۶ درصد تورم داشته‌ایم اما سال اینده تورم قطعا پایین‌تر است. اکنون بر تورم ۳۹ درصدی هستیم اما این رقم کاهش می‌یابد و شاخص‌های اقتصادی مثبت خواهند بود.

نایب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: کسانی که اقتصاد کسب‌و‌کار خود را به سمت دیجیتال شدن نمی‌برند حذف خواهند شد. ما باید در همه زمینه‌ها در کسب‌و‌کار منطبق با شرایط موجود عمل کنیم.

وی درباره ناکارآمدی اجزای مختلف اقتصاد گفت: مگر می‌شود بدون در نظر گرفتن اجزای مختلف اقتصاد کسب‌و‌کار مانند حمل و نقل، ناترازی‌های مالی، نیروی انسانی کارآمد و شرایط اقتصادی به شکل مطلوب عمل کرد؟! فعالان حوزه کسب‌و‌کار بدون در نظر گرفتن این اجزا قادر به ادامه فعالیت نخواهند بود و از این عرصه حذف خواهند شد. تا زمانی که در کشور سرکوب نرخ ارز را داشته باشیم، شاهد رشد نرخ ارز و رکود خواهیم بود.

نمایشگاه جانبی؛ فراهم‌سازی عرصه‌هایی برای رونق صنعت

در سه روز برگزاری پنل‌ها، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی ایران کازمتیکا شاهد برپایی نمایشگاه جانبی این رویداد نیز بودیم که در آن برندهای متعدد آرایشی، بهداشتی، شوینده، عطریات و صنایع وابسته به این فرآورده‌ها حضور داشتند. این نمایشگاه فرصت مناسبی بود تا شرکت‌ها و برندهای متعدد از آخرین محصولات و دستاوردهای خود رونمایی کنند. همچنین این نمایشگاه زمینه خوبی برای هم‌اندیشی و تبادل نظر تولیدکنندگان و شرکت‌های متعدد با یکدیگر بود؛ به‌طوری که در سه روز برگزاری این نمایشگاه شاهد اتفاقات مثبتی در زمینه تبادلات تجاری بودیم.

چند بازدید و امید به افق روشن‌تر

در خلال سه روز برگزاری همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا، شاهد بازدید و حضور افراد مهم و تاثیرگذار در صنعت از این رویداد مهم فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی و صنایع وابسته بودیم که می‌تواند گامی مهم در جهت ارتقا و بهبود صنعت به شمار آید. دکتر محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران روز دوم این رویداد، از پنجمین نمایشگاه ایران کازمتیکا بازدید کرد. همچنین در حین بازدید دکتر نجفی‌عرب از پنجمین نمایشگاه ایران کازمتیکا، اعضای این اتاق با سفیر کره جنوبی در ایران و نمایندگان بازرگانی این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار دو طرف بر تمایل روابط تجاری دو کشور برای گسترش همکاری‌های بازرگانی تاکید کردند. بر این اساس توافق برای نشست و گفتگوهای بازرگانی آتی میان اعضای اتاق بازرگانی تهران و نمایندگان تجاری کره جنوبی انجام شد.

همچنین اعضای هیات‌مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی از غرفه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران بازدید و در نشستی صمیمانه با اعضای هیات‌مدیره این انجمن دیدار و گفت‌وگو کردند. در این نشست مهندس عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی، دکتر بیگی رئیس توسعه شیمی پارک‌ها، مهندس عباسی رییس پشتیبانی صنایع پایین‌دستی، مهندس سلیمانی رییس سرمایه‌گذاری و مطالعات صنایع پایین‌دستی پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی حضور داشتند.

کارگاه‌های تخصصی؛ انتقال دانش جدید به صاحبان کسب‌وکار

پنجمین همایش و نمایشگاه ایران کازمتیکا مانند دوره‌های گذشته آن، ۱۲ کارگاه‌ تخصصی و آموزشی برای علاقه‌مندان و صاحبان کسب‌وکار در این عرصه در نظر گرفته بود. مدرسان این کارگاه‌ها به صورت تئوری و عملی به تدریس مباحث روز و انتقال تجربیات خود به حاضران در این کارگاه‌ها پرداختند. به عقیده شرکت‌‌کنندگان، این کارگاه‌ها حاوی آموزش‌ها، اطلاعات و دانش جدید و علمی بودند که نقش شایانی در ارتقای دانش تخصصی افراد ایفا می‌کند.

کارگاه تخصصی و آموزشی «اسیدشناسی محصولات پوست و مو» با تدریس مهندس احسان حسنانی، مدرس مراقبت‌های پوست و مو یکی از کارگاه‌های تخصصی بود که به‌صورت علمی به بررسی فرمولاسیون‌های اسیدی فرآورده‌های پوست و مو پرداختند. دکتر محمد بقایی، داروساز و پژوهشگر حوزه کازمتیک نیز در دوروز متوالی به تدریس مباحث مهم و اساسی برای فعالان صنعت پرداختند. کارگاه‌های‌ آموزشی «اصول مراقبتی پوست‎‌های حساس و رزاسه» و «اصول طراحی فرمولاسیون مرطوب‌کننده و آبر‌سان» از جمله کارگاه‌های دکتر بقایی بود که با استقبال گسترده علاقه‌مندان روبه‌رو شد.

كارگاه «ساخت و فرمولاسيون عطر و ادكلن» با تدریس مهندس علی پیکری، شیمیست و مدرس دانشکده علوم دارویی از دیگر کارگاه‌های جذاب این رویداد بود که به‌صورت تئوری و عملی به آموزش ساخت عطر و ادکلن پرداخت. «نقش سلول‌های زامبی در فرآیند پیری؛ مفاهیم و راهکارها» نیز عنوان کارگاه دیگری بود که در آن دکتر محمدرضا ناطقی، دبیر انجمن متخصصین شیمی کازمتیک خاورمیانه به بررسی عوامل و ارائه راهکارهایی برای مقابله با پیری پرداخت.

کارگاه «گذر از آکنه با بهره‌گیری از فرآورده‌های مراقبت از پوست» نیز با تدریس دکتر لیلا جمال‌زاده، دکترای بیوشیمی و پژوهشگر حوزه کازمتیک یکی دیگر از کارگاه‌های مفید برگزارشده در رویداد ایران‌کازمتیکا بود که به بررسی محصولات مرتبط با آکنه پرداخت. کارگاه «انواع لک از ایجاد تا درمان» با تدریس دکتر سروناز سیدین داروساز حرفه‌ای و دکتر ساناز جلالی داروساز حرفه‌ای نیز از دیگر کارگاه‌هایی بود که مورد استقبال علاقه‌مندان این صنعت قرار گرفت. همچنین « case report  از تشخیص تا درمان» عنوان کارگاه دیگری بود که با تدریس دکتر مینا سخایی دکترای تخصصی ژنتیک پزشکی و مشاور مراقبت از پوست و مو و دکتر سارا اشتری پزشک و مشاور مراقبت از پوست و مو برگزار شد و به ارائه اطلاعات تخصصی شرکت‌کنندگان پرداخت.

ایران کازمتیکا؛ تلاقی صنعت و علم

پنجمین دوره همایش و نمایشگاه فرآورده‌های آرایشی، بهداشتی شوینده و صنایع وابسته (ایران کازمتیکا) در حالی به کار خود پایان داد که بیش از ۹ هزار بازدیدکننده و مشارکت‌کننده فعال در آن حضور داشتند. نشست‌ها، کارگاه‌ها، پنل‌ها و همچنین نمایشگاه جانبی این رویداد فرصت مناسبی را برای همکاری تولیدکنندگان مختلف، رشد و توسعه صنعت و ارتقای برندهای متعدد این حوزه ایجاد کرد. پنجمین رویداد ایران کازمتیکا از این حیث که سبب گردآوری فعالان صنفی، تولیدکنندگان، واردکنندگان، صنعتگران، شیمیست‌ها، بیوتی‌تراپیست‌ها، دانشجویان و اعضای متعدد صنعت و صنف در کنار یکدیگر شده بود، حائز اهمیت است. برگزارکنندگان این رویداد تلاش حداکثری خود را برای برگزاری هرچه پررونق‌تر این رویداد انجام داده‌اند و امیدوارند سال‌های آینده نیز این همایش و نمایشگاه بتواند با پیشرفت مضاعف به کار خود ادامه دهد.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

X