قیمت‌گذاری دستوری یکی از عوامل گریبانگیر تولیدکنندگان است؛ چراکه اقدام به تعیین قیمت محصولات شوینده، بهداشتی-آرایشی توسط دولت و بدون توجه به هزینه‌های تمام‌شده برای تولیدکننده موجب زیان‌دهی تولید می‌شود. فراز و نشیب‌های مداوم بازار ارز نیز موجب دلسردی تولیدکنندگان صنعت شوینده، بهداشتی و آرایشی می‌شود؛ چراکه بازار مواد اولیه لوازم بهداشتی و آرایشی به دو صورت داخلی و وارداتی به صنعت تزریق می‌شود. مواد اولیه داخلی از بورس کالا خریداری می‌شود. برای واردات مواد اولیه از طریق مرزهای خارجی نیز، نرخ تعرفه گمرکی براساس ارز نیمایی محاسبه می‌شود که آن هم با افزایش و عدم تعادل در بازار ارز بالا می‌رود و تولیدکنندگان را با چالش‌های تامین ارز مواجه می‌کند. مجموع چنین مسائلی منجر به زیان و مواجهه با چالش‌های متعدد تولیدکننده می‌شود. درباره این موضوعات در انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران با آقای حسین محمداسماعیلی، مدیرعامل شرکت به‌سامان درمان پارسیان تولید‌کننده محصولات بهداشت دهان و دندان مانند دهانشویه‌ها، نخ‌دندان و دیگر محصولات مرتبط، گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

آقای حسین محمداسماعیلی مدیرعامل شرکت به‌سامان درمان پارسیان در مورد قیمت گذاری دستوری اظهار کرد: در صنعت شوینده و بهداشتی در هیچ زمانی هزینه‌های تولید ثابت نبوده و به طور مداوم نوسان در قیمت مواد اولیه را شاهد بودیم. این موضوع موجب شد تا در قیمت‌گذاری محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشی شرکت‌های تولیدکننده با چالشی همیشگی مواجه باشند. این موضوع را می‌توان در شرکت‌های داروسازی کشور نیز مشاهده کرد. نتیجه این موضوع کاهش کیفیت محصولات است که به دلیل وجود حاشیه سود پایین به وجود می‌آید.

وی درباره چالش‌هایی که تولید‌کنندگان صنعت با آن مواجه هستند گفت: مشکلات و دغدغه‌های بسیاری پیش روی صنعت وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به نوسانات بازار ارز، کمبود مواد اولیه با کیفیت و مناسب و عدم حمایت دولت اشاره کرد.

آقای محمداسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: هزینه تولید در کشور بالا است و تولید‌کننده برای تهیه و تامین مواد اولیه تولید، به تسهیلات و حمایت‌های دولت نیاز دارد. اما دریافت و اخذ تسهیلات و وام‌های بانکی برای تولید‌کنندگان امری بسیار دشوار و دارای فرایند طولانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X